• 2168
  • 1213
بررسی و مقایسه فرآیندهای ماشین کاری پلاستیک و قالب‌گیری تزریقی در تولید قطعات پلاستیکی

بررسی و مقایسه فرآیندهای ماشین کاری پلاستیک و قالب‌گیری تزریقی در تولید قطعات پلاستیکی

صنعت پلاستیک در تمامی نقاط جهان به یکی از بزرگ ترین صنعت های یک کشور تبدیل شده است. در کشور ایران نیز شرکت های بزرگی از جمله شرکت اطلس ماشین پلیمر در این صنعت فعالیت گسترده ای دارند. در این صنعت از دستگاه های مختلفی برای ساخت وسایل گوناگون استفاده می شود و هر کدام نیز کاربرد خاص خود را دارند. در ادامه با ماشین کاری پلاستیک و روش قالب گیری تزریقی و تفاوت بین این 2 به صورت کامل آشنا خواهید شد.

 

دستگاه ماشین کاری پلاستیک و قالب‌گیری تزریقی

 

ماشین کاری پلاستیک چیست؟

از رایج ترین کار ها در صنعت پلاستیک می توان به ماشین کاری پلاستیک اشاره کرد. ماشین کاری پلاستیک یک فرآیند تولید برشی می باشد که با سوراخ کردن، چرخاندن و یا آسیاب لایه های پلاستیک یک قطعه جدید را تولید می کند. ماشین کاری در واقع توسط یک کامپیوتر انجام می شود که با برنامه دادن به این سیستم کامپیوتری و تنظیم آن می توان فرآیند کاری را انجام داد.

همان طور که می دانید هیچ سیستمی بی نقص نیست و ماشین کاری پلاستیک نیز معایبی هم دارد که از مهم ترین آن می توان به هزینه اشاره کرد. هزینه در کار ها و عملیات های گوناگون می تواند متغیر باشد اما به صورت کلی هزینه راه اندازی آن بسیار زیاد است. در کنار معایبی که این سیستم دارد، مزایای بالای آن باعث شده تا بسیاری از مهندسان این حوزه، ماشین کاری پلاستیک را به روش پلاستیک تزریقی ترجیح دهند. ماشین کاری پلاستیک در حوزه های مختلف و مهمی کاربرد دارد که از مهم ترین آن ها می توان به وسایل پزشکی، قطعات صنایع غذایی و آشامیدنی، قطعات نیمه هادی، قطعات خودرو و هوافضا و تست عملکردی اشاره کرد.

آشنایی با روش قالب گیری تزریق

یکی دیگر از روش های پرکاربرد در صنعت پلاستیک، روش قالب گیری تزریقی می باشد. روش قالب گیری تزریقی نیز همانند ماشین کاری پلاستیک یکی از فرآیند های ساخت قطعه می باشد. در این روش مواد مذاب تحت فشار به داخل قالب مخصوص قطعه تزریق می شوند. روش قالب گیری تزریقی بهترین روش برای ساخت یک قطعه پلاستیکی می باشد زیرا قطعه محکم و بدون مک خواهد بود. در روش قالب گیری تزریقی جنس قالب ها از آلومینیوم و فولاد می باشند و با دقت تراشکاری شده اند تا با تزریق پلاستیک شکل و یا قطعه مورد نظر به بهترین شکل ساخته شود.

قالب گیری تزریقی کاربرد بسیار گسترده ای دارد. از مهم ترین کاربرد های قالب گیری تزریقی می توان به کاربرد در حوزه خودرو، صنایع بسته بندی، درب بطری ها، اسباب بازی ها، آلات موسیقی، میز و صندلی، برخی از قطعات مکانیکی و ... اشاره کرد. قالب تزریق پلاستیک دارای دو بخش اصلی می باشد. این دو بخش شامل قالب تزریق و قالب پران می باشند. مواد پلاستیکی از طریق مذاب رو وارد و از طریق راهگاه و سپس گلویی به داخل حفره راه پیدا می کنند.

(برای اطلاعات بیشتر درباره سیستم و عملکرد پران، به مقاله ما مراجعه کنید)

 

دستگاه ماشین کاری پلاستیک

 

تفاوت بین ماشین کاری پلاستیک و قالب گیری تزریقی چیست؟

تاکنون با ماشین کاری پلاستیک و قالب گیری تزریقی آشنا شده اید. هر دو این روش ها فرآیندی برای تولید قطعات پلاستیکی هستند و هر کدام نیز مزایا و معایبی هم دارند. این دو روش تفاوت زیادی با یکدیگر دارند و از نظر تولید قطعه پلاستیکی اصلا شبیه به یکدیگر نیستند. در روش ماشین کاری، مهندسان برنامه ای را به یک سیستم کامپیوتری می دهند و سیستم کامپیوتری نیز با توجه به داده های موجود با سوراخ کاری، برشکاری و آسیاب، یک قطعه پلاستیکی را به شکل مورد نظر در می آورند. این سیستم به نسبت قالب گیری تزریقی هزینه های بیشتری در پی دارد و به همین دلیل از ماشین کاری پلاستیک اغلب برای کار های بزرگ و سنگین استفاده می شود.

در روش قالب گیری تزریقی شما خواندید که مواد مذاب وارد قالب های مخصوص می شوند و پس از فرآیند سرد شدن به شکل مورد نظر در می آیند. روش قالب گیری تزریقی به نسبت روش ماشین کاری از محبوبیت بالاتری برخوردار می باشد و دلیل آن هم هزینه پایین و استقامت بیشتر قطعات در این روش می باشند. هر کدام از این روش ها و قطعاتی که تولید می کنند در صنایع و صنف های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال قطعاتی که با روش ماشین کاری پلاستیک ساخته می شوند اغلب در صنعت پزشکی، صنایع غذایی، قطعات نیمه هادی و ... مورد استفاده قرار می گیرند. از آن سو قطعاتی که با روش قالب گیری تزریقی تولید می شوند در صنایعی مانند ساخت اسباب بازی، درب بطری، قطعات خودرو و ... کاربرد دارند.

 

دستگاه قالب‌گیری تزریقی

 

تفاوت مزایا در ماشین کاری پلاستیک و قالب گیری تزریقی

همان طور که در فرآیند تولید قطعه در روش ماشین کاری پلاستیک و قالب گیری تزریقی تفاوت های زیادی وجود دارد، در مزایای آن ها نیز تفاوت هایی هم وجود دارد. از مزایای ماشین کاری پلاستیک می توان به خرابی کمتر اشاره کرد و ماشین ها نیاز به تعمیر و نگهداری اندکی در قیاس با ماشین های قالب گیری دارند. در ساخت قطعات نیز روش ماشین کاری پلاستیک معمولا از نظر هزینه به صرفه تر می باشد علی الخصوص برای سازندگان قطعات پزشکی. اما از آن سو هزینه اولیه راه اندازی خط تولید در روش قالب گیری تزریقی به نسبت ماشین کاری پلاستیک کمتر می باشد و قطعاتی که در این روش ساخته می شوند از استحکام بالاتری برخوردار بوده به همین دلیل قالب گیری تزریقی به عنوان محبوب ترین روش ساخت قطعه پلاستیکی شناخته می شود.

 

(همچنین بخوانید: بررسی و حل مشکلات تزریق پلاستیک: چالش‌ها و راهکارها )

 

تفاوت معایب در ماشین کاری پلاستیک و قالب گیری تزریقی

در بحث معایب نیز هر دو این روش ها دارای معایبی می باشند. از معایب روش قالب گیری تزریقی می توان به پیچیده بودن طراحی و ساخت قالب های تزریق اشاره کرد. همچنین بالا بودن رقابت در این روش ساخت قطعات پلاستیکی، نیاز به سرمایه بالا برای تعمیر و نگهداری قالب ها و همچنین بالا رفتن هزینه و مقرون به صرفه نبودن در تولید قطعات تیراژ پایین از دیگر معایب قالب گیری تزریقی هستند. در بحث معایب روش ماشین کاری پلاستیک هم موضوعات زیادی وجود دارد که می توان به هزینه راه اندازی بسیار بالا برای خط تولید و بالا رفتن هزینه ها و زیان هزینه در ساخت قعطات تیراژ پایین اشاره کرد. همچنین معمولا قطعاتی که با روش ماشین کاری پلاستیک ساخته می شوند استحکام کمتری به نسبت قطعات قالب گیری شده دارند.   

پنج شنبه 11 آبان 1402

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

اطلاعات تماس

دفتر مشهد

تلفن: (۰۵۱) ۳۶ ۵۱ ۳۶ ۸۱ - ۳

فکس: (۰۵۱) ۳۶ ۵۱ ۳۸ ۶۲

کد پستی: ۹۱۹۸۱-۷۴۴۵۹

آدرس : بزرگراه آسیایی، آزادی ۱۳۱، تقاطع چهارم

موبایل: ۰۹۱۲ ۷۳۳ ۹۳ ۳۱

دفتر تهران

تلفن: (۰۲۱) ۷۷ ۳۳ ۳۳ ۳۱

فکس: (۰۲۱) ۷۶ ۷۹ ۰۹ ۸۶

کد پستی: ۱۶۵۸۷-۴۹۸۵۹

آدرس : خیابان اتحاد، خیابان هشتم غربی، شماره ۲۳

موبایل: ۰۹۱۲ ۷۳۳ ۵۲ ۳۳