• 2183
  • 195
نحوه تنظیم گیره دستگاه تزریق پلاستیک

نحوه تنظیم گیره دستگاه تزریق پلاستیک

گیره در دستگاه تزریق پلاستیک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و عدم سلامت گیره باعث تولید قطعات نامرغوب ونیزموجب بروز آسیب های جدی و پر هزینه به دستگاه می شود. با توجه به این امر مهم ، انجام  بازدید های تخصصی و تنظیم گیره در بازه های زمانی مشخص برای دستگاه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

واحد گیره دستگاه تزریق پلاستیک به منظور نصب و نگهداری قالب‌ها و انجام عملیات قفل برای دو قسمت قالب در زمان تزریق و شکل گیره قطعه استفاده میگردد. و به همین دلیل همواره در معرض شدید ترین تنش های مکانیکی و فشار های هیدرولیکی قرار دارد.

حرکت گیره‌ها ممکن است به صورت دستی یا اتوماتیک می باشد. لذا می بایست به گونه‌ای طراحی و ساخته شوند که عملیات مربوط به باز و بسته شدن و سلامت قالب با سرعت و با دقت بالایی صورت بگیرد

گیره های دستگاه تزریق پلاستیک از جنس چدن داکتیل ساخته می شوند تا تحمل فشار و وزن قالب ها را در فشار های مختل دارا بوده وبر اثر تماس دائمی با بدنه قالب ها دچار خوردگی و سائیدگی نگردند..

تنظیم گیره دستگاه تزریق پلاستیک

تنظیم گیره دستگاه تزریق پلاستیک به عنوان یکی از مهمترین قسمت‌های فرآیند تزریق پلاستیک به شمار می رود. تنظیم گیره عبارت است از بازدید از اهرم ها و پین های تاگل در خصوص عدم وجود لقی نامتعارف و نیز بررسی میزان توازن و تساوی کشش تایبار ها در زمان قفل گیره   بسیار مهم است . زیرا در صورت وجود نیروی غیر یکنواخت ، اعمال نیرو بر روی یک تایبار بیش از بقیه بوده و در طول مدتی باعث بریدگی  تایبار می گردد. راه های سنتی  مختلفی برای تنظیم گیره وجود دارد که از نظر فنی و مهندسی مورد تائید  نمیباشد . از روش های استاندارد برای بررسی این موضوع میتوان به استفاده از ساعت های اندیکاتور نام برد. که کارشناسان متخصص با بررسی و محاسبه میزان کشش تایبارها از انتهای آنها اعمال نیروی موجود در زمان قفل گیره را بر روی هر 4 عدد تایبار را مشاهده و با استفاده از مهره های جلو تایبار ها میزان کشش را در محدوده متناسب قرار میدهند.

در صورتی که گیره دستگاه تزریق پلاستیک به درستی تنظیم نشود، علاوه بر آسیب به دستگاه تزریق پلاستیک ، محصولات نامناسب و با کیفیت پایینی نیز تولید می شوند. بنابراین، تنظیم گیره دستگاه تزریق پلاستیک در زمان بازدید های دوره ای منظم  برای تولید محصولات با کیفیت بسیار مهم و حیاتی بوده و قطعا توصیه می گردد.

اجزای گیره دستگاه تزریق پلاستیک

گیره دستگاه تزریق پلاستیک از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن ها کارایی خاص خود را دارند. در این قسمت به معرفی و وظایف هر کدام از اجزای گیره دستگاه تزریق پلاستیک اشاره خواهیم کرد.

صفحه متحرک

بر روی صفحه متحرک، قسمت بازشو قالب نصب و بر اساس قدرت جک هیدرولیک و با انتقال نیرو توسط اهرم های تاگل نصب شده بین صفحه عقب و  صفحه متحرک  باز و بسته میگگردد.

 میله های تایبار

میله های تایبار 4 میله با پوشش کروم هستند که ارتباط بین سه صفحه گیره برا برقرار مینمایند و موجب حرکت صحیح صفحه گیره متحرک شده و در زمان  قفل قالب  نیروی حاصل از قفل را متحمل میشوند . نکته مهم در رابطه با تایبار این است که فاصله میله ها باید دقیقا هم اندازه باشند و اندازه قالب نیز باید از اندازه فاصله بین  میله ها کمتر باشد.

صفحه ثابت

بر روی صفحه ثابت قسمت ثابت قالب نصب  میگردد و وجود  یک فضای  دوار در وسط این صفحه امکان ورود  مواد مذاب را به قالب از قسمت کالسکه میسر می نماید .

صفحه عقب

در واقع میتوان از آن به عنوان  اصلی ترین قسمت واحد گیره نام برد . این صفحه در انتهائی ترین قسمت واحد گیره قرار گرفته و تمامی   چرخدنده ها و چرخ فلایویل  حرکت گیره جهت تنظیم ارتفاع قالب ، جک هیدرولیک قفل گیره ، یونیت و شیر های هیدرولیک و ...  بر روی این صفحه قرار دارند .

بازویی

بازویی برای انجام قفل گیره از اهمیت بالایی برخوردار است. بازویی ها  از یک سمت به صفحه صلیبی و از سمت دیگر به صفحات متحرک و صفحه انتهایی متصل میگردند و مهم ترین عامل برای حرکت صفحه متحرک بر روی تایبار می باشند.

صلیبی

صلیبی یک گیره می باشد که از یک سو به جک گیره تزریق پلاستیک و از سمت دیگر به بازویی متصل می شود.

نتیجه نهایی

همان طور که گفته شد گیره دستگاه تزریق پلاستیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و اگر به صورت دوره ای، تنظیم و بررسی نشوند ممکن است شما را با مشکلات جدی ای رو به رو کند. 

شنبه 23 دی 1402

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

اطلاعات تماس

دفتر مشهد

تلفن: (۰۵۱) ۳۶ ۵۱ ۳۶ ۸۱ - ۳

فکس: (۰۵۱) ۳۶ ۵۱ ۳۸ ۶۲

کد پستی: ۹۱۹۸۱-۷۴۴۵۹

آدرس : بزرگراه آسیایی، آزادی ۱۳۱، تقاطع چهارم

موبایل: ۰۹۱۲ ۷۳۳ ۹۳ ۳۱

دفتر تهران

تلفن: (۰۲۱) ۷۷ ۳۳ ۳۳ ۳۱

فکس: (۰۲۱) ۷۶ ۷۹ ۰۹ ۸۶

کد پستی: ۱۶۵۸۷-۴۹۸۵۹

آدرس : خیابان اتحاد، خیابان هشتم غربی، شماره ۲۳

موبایل: ۰۹۱۲ ۷۳۳ ۵۲ ۳۳