• 2093
  • 3476
فرآیند ترمو فورمینگ

فرآیند ترمو فورمینگ

فرآیند ترمو فرمینگ

ترمو فرمینگ یا شکل دهی حرارتی، یکی از روش های پرکاربرد شکل دهی پلاستیک هاست. در این فرایند ابتدا ورق پلاستیکی گرما نرم (ترمو پلاست) آنقدر حرارت می بیند تا نرم و انعطاف پذیر شود. سپس این ورق نرم شده روی قالب گذاشته شده و روی قالب کشیده می شود و شکل قالب را به خود می گیرد.

ورق ماده اولیه به روش اکستروژن تولید می شود. بسته به ضخامت، ورق اولیه می تواند به شکل ورقه های مجزا یا ورق توپ پیوسته باشد.

فرایند شکل دهی حرارتی

این فرایند از دو مرحله اصلی تشکیل شده است:

الف) گرمادهی

در این مرحله ورق پلاستیکی گرمانرم (ترمو پلاست) آنقدر حرارت می بیند تا نرم و انعطاف پذیر شود. عمل گرمادهی معمولاً با استفاده از المنت های حرارتی که یک یا هر دو طرف ورق پلاستیکی و با فاصله ای معین از آن قرار می گیرند، انجام می شود. و ضخامت ورق میزان گرمادهی می بایست کاملاً مشخص و تنظیم شده باشد.

ب) شکل دهی

روش هایی که برای انجام مرحلهٔ شکل دهی در فرایند شکل دهی حرارتی به کار می روند را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • شکل دهی با خلأ
  • شکل دهی با فشار هوا
  • شکل دهی مکانیکی 

شکل دهی با فشار هوا که دومین روش شکل دهی حرارتی است در دو مرحله انجام می شود. مرحله اول، ابتدا ورق پلاستیکی که از قبل گرم شده را روی حفره های قالب بگذاریم در مرحله دوم، اعمال نیرو توسط فشار هوا از سمت بالا روی ورق قالب می باشد در این حالت ورق به درون حفره قالب کشیده می شود و لازم به توضیح است که برای بیرون راندن هوایی که در بین ورق و قالب به دام افتاده است. منافذی در قالب باید تعبیه شود.

مواد اولیه

موادی که ترموپلاستیک یا گرمانرم هستند می توانند در این روش مورد استفاده قرار گیرند. از آنجایی که این فرایند به طور عمده در صنایع غذایی کاربرد دارد، از ترموپلاست هایی استفاده می شود که دارای ویژگی مناسب برای نگه داری مواد غذایی بوده و آلودگی خوراکی ایجاد نکنند، نظیر پلی اتین ، پلی اتیلن ترفتالاتپلی، پروپلین، پلی استایرن، پلی وینیل کلراید.


تفاوت روش ترموفرمینگ و تزریق

در رایج ترین شیوه ی ترموفرمینگ ورق پلاستکی (که قبلا توسط دستگاه اکسترودر ساخته شده) از طریق رول، وارد بخش کوره می شود در این بخش ورق حرارت دیده و سپس وارد بخش شکل دهی شده در این بخش قالب و صفحه ی فشار از پایین و بالا روی ورق جفت می شوند. در این مرحله هوای به دام افتاده شده با خارج شدن و با ایجاد خلاء مواد موارد قالب شده و در نهایت با ایجاد فشار جزئیات قطعه شکل می گیرد.
ایجاد خلاء به خصوص برای قطعات بلند و دارای عمق برای ایجاد ضخامت یکنواخت مهم می باشد.
در نهایت قطعه از قالب خارج شده و پس از جدا شدن ضایعات و به شکل محصول نهایی در می آید.
ضایعات حاصل معمول آسیاب شده و در یک دستگاه گرانول ساز بازیافت می شوند و دوباره برای ساختن ورق پلاستیکی به کار گرفته می شوند.
این روش برای شکل دهی پلیمر های مختلفی از قبیل پی وی سی، پ پ، پی سی و.. استفاده می شود.
به جهت اینکه در این فرآیند از فشار هوا و خلاء استفاده می شود دما و فشار پایین مورد نیاز است و مصرف انرژی کمتر است. البته باید توجه داشت که ورق مورد استفاده در این فرآیند قبلا توسط دستگاه اکسترورد تولید شده است.
به منظور تهیه ظروف دهان گشاد پلاستیک علاوه بر فرآیند ترموفرمینگ از فرآیند قالبگیری تزریقی نیز استفاده می شود، بسته به خصوصیات محصول به طور مثال ضخامت محصول از فرآیند ترموفورینگ یا قالبگیری تزریقی استفاده می شود. (برای ضخامت کمتر از 1.5 میلیمتر معمولا از روش ترموفرمینگ و برای ضخامت های بیشتر از روش قالبگیری تزریقی استفاده می شود. البته ورق های ضخیم تر از 3 میلیمتر هم در فرآیند ترموفرینگ تولید می شوند ولی فرآیند آن با آن چه توضیح داده شد تفاوت هایی دارد.

 

دوشنبه 02 بهمن 1396

اخبار مرتبط
نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

اطلاعات تماس

دفتر مشهد

تلفن: (۰۵۱) ۳۶ ۵۱ ۳۶ ۸۱ - ۳

فکس: (۰۵۱) ۳۶ ۵۱ ۳۸ ۶۲

کد پستی: ۹۱۹۸۱-۷۴۴۵۹

آدرس : بزرگراه آسیایی، آزادی ۱۳۱، تقاطع چهارم

موبایل: ۰۹۱۲ ۷۳۳ ۹۳ ۳۱

دفتر تهران

تلفن: (۰۲۱) ۷۷ ۳۳ ۳۳ ۳۱

فکس: (۰۲۱) ۷۶ ۷۹ ۰۹ ۸۶

کد پستی: ۱۶۵۸۷-۴۹۸۵۹

آدرس : خیابان اتحاد، خیابان هشتم غربی، شماره ۲۳

موبایل: ۰۹۱۲ ۷۳۳ ۵۲ ۳۳