• 2137
  • 2704
ترموپلاستیک و ترموست در پلیمر

ترموپلاستیک و ترموست در پلیمر

ترموپلاستیک (گرما نرم) چیست؟

ترموپلاستیک ها بسیار انعطاف پذیر هستند و با حرارت و بالا رفتن دما خمیده می شوند و برعکس با کم شدن دما و سرد شدن سخت می شوند ولی اگر در برابر حرارت زیاد قرار بگیرند ذوب می شوند. تغییرات شیمیایی در آن ها صورت نمی گیرد و بعد از تزریق، شکل محفظه قالب تزریق پلاستیک را به خود می گیرند. از دیدگاه دیگر مواد ترموپلاست یا گرما نرم به موادی گفته می شود که پس از یک یا حتی چند بار مصرف در فرآیند تولید دوباره قابل استفاده می باشد یعنی با حرارت زیاد نرم و قابل انعطاف می شوند و با دور کردن حرات سفت و منجمد می شوند ولی باید توجه داشت که هر بار این اتفاق صورت پذیرد ترموپلاستیک ها خاصیت مکانیکی خود را از دست می دهند. این مواد به شکل دانه یا پودر در ماشین تزریق ریخته می شود. یکی از ارزان ترین و پرمصرف ترین نوع ترموپلاستیک ها، پلی اتیلن است.

 

انواع ترموپلاستیک ها

الاستومر (TPE)

تی پی وی (TPV)

تی پی آر (TPR)

تی پی اس (TPS)

تی پی او (TPO)

پی بی آر (PBR)

اس بی اس (SBS)

اس ای بی اس (SEBS)

ای پی دی ام (EPDM)

ای پی ام (EPM)

ان بی آر (NBR)

کاربرد ترموپلاستیک ها

• در صنایع خودرو سازی برای آب بندی داخل کاپوت اتومبیل، آب بندی آب و هوایی اتومبیل، کلاهک زیرین اتومبیل و ... استفاده می شوند.

• استفاده از آن ها برای لوله های چند لایه آب

• در تانکر های حمل و نقل و نگهداری مایعات هم مورد استفاده قرار می گیرند.

ترموست (گرما سخت) چیست؟

قالب های ترموست یا گرما سخت ها که بر اثر حرارت دیدن سخت می گردند و باعث تغییرات شیمیایی در این مواد می شوند. در این روش قالب در حالت سرد می باشد و مواد نیز سرد است و بعد از تغذیه، قالب را تحت حرارت قرار داده و مواد شکل و فرم محفظه قالب تزریق پلاستیک را به خود می گیرد و سخت می شود. برای ساخت قالب پلاستیک ابتدا انواع آن را مورد بررسی قرار می دهند که شامل دو نوع قالب های باراهگاه سرد و قالب های با راهگاه گرم می باشد و از نظر ساختمانی به دو دسته ی قالب های دو صفحه ای و قالب های سه صفحه ای تقسیم می شوند. در قالب های سه صفحه ای، تعداد صفحات قالب و خط جداکننده آن ها بر اساس عواملی چون شکل قطعه پلاستیکی، تعداد حفره های قالب، نوع مواد مصرفی، نوع ماشین تزریق، و سیستم خروجی هوا و … تعیین می گردند. یکی از معایب ترموست ها عمر کوتاه آن ها است و از مزایای آن می توانیم به مقاومت زیادشون در برابر حرارت اشاره کنیم.

انواع ترموست ها

• سیلیکون ها: نام دیگر سیلیکون ها، پلی سیلوکسان است. یک نوع پلیمر معدنی است که اتم کربنی در آن ها وجو ندارد و از اتصال متناوب اتم های کسیژن و سیسلیوم به وجود آمده است.

• پلی استرها: نام دیگر آن ها پلی اتیلن ترفتالات است که از دی کربوکسیلیک اسید و دی اول تشکیل شده اند که کاربرد های بسیاری دارند. از این ماده در پوشاک، ساخت طناب، مبلمان و تزیین وسایل چوبی استفاده می شود.

• فونولیک ها: فونولیک ها از واکنش یک فونول و یک الکید تولید می شوند.

دوشنبه 11 اردیبهشت 1396

اخبار مرتبط
نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

اطلاعات تماس

دفتر مشهد

تلفن: (۰۵۱) ۳۶ ۵۱ ۳۶ ۸۱ - ۳

فکس: (۰۵۱) ۳۶ ۵۱ ۳۸ ۶۲

کد پستی: ۹۱۹۸۱-۷۴۴۵۹

آدرس : بزرگراه آسیایی، آزادی ۱۳۱، تقاطع چهارم

موبایل: ۰۹۱۲ ۷۳۳ ۹۳ ۳۱

دفتر تهران

تلفن: (۰۲۱) ۷۷ ۳۳ ۳۳ ۳۱

فکس: (۰۲۱) ۷۶ ۷۹ ۰۹ ۸۶

کد پستی: ۱۶۵۸۷-۴۹۸۵۹

آدرس : خیابان اتحاد، خیابان هشتم غربی، شماره ۲۳

موبایل: ۰۹۱۲ ۷۳۳ ۵۲ ۳۳